Program Sekolah Lestari - Anugerah Alam Sekitar
dicetuskan semasa Simposium Pendidikan Alam Sekitar untuk Pengetua-Pengetua
Sekolah Peringkat Kebangsaan pada 2001. Pertandingan Sekolah Lestari dibuka
kepada sekolah rendah dan menengah. Tujuan program ialah untuk menghidupkan
budaya mesra alam di sekolah dan pada tahun 2012 S.K Sungai Tinggi telah terpilih untuk menyertai kempen Sekolah Lesatari.
Untuk mencapai status Sekolah
Lestari, sekolah perlu menepati empat komponen:
Pengurusan - merancang
aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran sekolah dalam pendidikan alam
sekitar berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Kurikulum - menerap nilai-nilai alam
sekitar (kepada murid dan guru) dalam pengajaran dan pembelajaran
Kokurikulum - mengadakan
aktiviti-aktiviti bertemakan alam sekitar seperti: Kempen Kesedaran Alam
Sekitar; sukan seperti Enviro-Hunt, Larian Hijau; Program Kitar Semula
Penghijauan - Aktiviti-aktiviti
termasuk penceriaan landskap sekolah; program penanaman, pemeliharaan dan
pemuliharaan pokok-pokok; melabelkan nama saintifik dan tempatan pada pokok.
Anugerah tertinggi yang akan diperolehi oleh
sekolah-sekolah yang mengambil bahagian ialah Anugerah Sekolah Lestari.
Hadiah bagi Anugerah SERASI bagi
kedua-dua peringkat sekolah rendah dan menengah adalah seperti berikut:
Anugerah
Sekolah Rakan Alam Sekitar
Pengurusan
Alam Sekitar Terbaik
Aktiviti
Kesedaran Alam Sekitar Terbaik
Penghijauan
Sekolah Terbaik
Kebersihan dan Keindahan
Persekitaran Sekolah Terbaik
Inovasi
Alam Sekitar Terbaik
VISI SEKOLAH LESTARI
Menjadikan
sekolah SKST sebagai Sekolah Lestari Cemerlang melalui program pemeliharaan dan
pemuliharaan alam sekitar dalam semua bidang tugas.
Untuk
melaksanakan Sekolah Lestari Cemerlang, kami akan memastikan Misi berikut
dijalankan dengan jayanya:
§ Berusaha meningkatkan kecemerlangan sekolah lestari melalui aktiviti
Pendidikan Alam Sekitar
§ Meluaskan pengetahuan alam sekitar dengan menyelitkan unsur-unsur
alam sekitar semasa P & P dalam setiap matapelajaran.
§ Mengadakan pelbagai aktiviti bertemakan alam sekitar semasa aktiviti
kokurikulum
§ Pemeliharaan dan pemuliharaan
pokok-pokok yang sedia ada dan menambahkan landskap dalam menentukan
penghijauan sekolah ditambah baik.
Objektif Am:
§ Meningkatkan pengetahuan murid tentang alam sekitar
§ Menanamkan sikap mencintai alam sekitar dikalangan muird-murid
§ Dapat membantu meningkatkan akademik murid dalam semua matapelajaran
sekolah dengan pengetahuan yang diperolehi
Objektif Sekolah Lestari:
§ memupuk nilai murni
alam sekitar pada kalangan warga sekolah
§ meningkatkan tahap
kesedaran warga sekolah mengenai kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam
sekitar
§ menggalakkan warga
sekolah melaksanakan aktiviti mesra alam dengan berkesan
§ meningkatkan
kerjasama antara sekolah dengan masyarakat dalam menjayakan pendidikan alam
sekitar
§ mewujudkan suasana
sekolah yang kondusif bagi melahirkan warga sekolah yang mempraktikkan amalan
hidup lesta
PELAN PERANCANGAN SEKOLAH LESTARI
- PENGURUSAN
Ø
Mewujudkan visi dan misi pendidikan alam sekitar
Ø Menjadikan
pendidikan alam sekitar sebahagian daripada perancangan kurikulum dan ko
kurikulum tahunan sekolah
Ø Menubuhkan
Jawatankuasa Sekolah Lestari
Ø Mewujudkan dan
memantapkan koleksi bahan bacaan, rujukan dan multimedia alam sekitar di pusat
sumber sekolah
Ø Menyediakan sudut
maklumat alam sekitar di bilik darjah dan kawasan tertentu sekolah
Ø Menyebarkan mesej
alam sekitar dalam perhimpunan
Ø Memberikan
pendedahan mengenai nilai-nilai alam sekitar kepada ahli PIBG dan memperuntukan
kewangan yang mencukupi dari tabung PIBG untuk membiayai program pendidikan
alam sekitar
Ø Menganjurkan
bengkel, ceramah dan kursus alam sekitar kepada warga sekolah
Ø Menganjurkan dan
melaksanakan kempen kesedaran pendidikan alam sekitar
Ø Mengadakan dan
mengimplementasikan peraturan sekolah yang berkaitan dengan alam sekitar
Ø
Memastikan pihak pengusaha kantin melaksanakan
amalan mesra alam dan menguruskan pelupusan bahan buangan secara terancang
Ø
Merancang, mengurus dan memantau pelupusan sisa
buangan berbahaya/toksik seperti sisa-sisa makmal/ Kemahiran Hidup (KH) secara
selamat melalui peraturan yang ditetapkan
Ø Menyediakan laporan
panitia untuk memastikan guru panitia melaksanakan pendidikan alam sekitar
merentasi kurikulum.
Ø Merancang aktiviti
penyebaran maklumat kepada masyarakat setempat untuk meningkatkan kesedaran
alam sekitar
- KURIKULUM
Ø
Menerapkan nilai-nilai pendidikan alam sekitar dalam
pengajaran dan pembelajaran (P & P)
Ø
Melaksanakan modul rancangan pengajaran dan
pembelajaran alam sekitar merentas kurikulum
Ø Menganjurkan
program/bengkel/seminar untuk mendedahkan pendidikan alam sekitar kepada guru
- KOKURIKULUM
Ø Melaksanakan aktiviti
pendidikan alam sekitar dalam perancangan tahunan untuk unit berpakaian
seragam/ kelab/persatuan
Ø Menganjurkan Kempen
Kesedaran Alam Sekitar
Ø
Menganjurkan permainan atau sukan bertemakan alam
sekitar seperti Larian Hijau, Enviro-Hunt, Enviro- Walk, Enviro-Bike dan lain-lain
Ø Mengadakan Program
Kitar Semula
PENGHIJAUAN
Ø Program sekolah
dalam taman/lanskap
Ø Program penanaman
menggunakan baja organik
Ø Program satu pelajar
satu pokok
Ø Program penanaman,
pemeliharaan dan pemuliharaan pokok-pokok dari spesies yang sesuai
Ø
Penandaan nama saintifik dan tempatan pada pokok
Ø
Penubuhan stesen pembelajaran